Friday 16 August 2013

STANCE, FITMENT, TYRE STRETCH

              STANCE

Stance merujuk pada penyelenggaraan KERENDAHAN kereta dengan tanah. Lebih rendah sesebuah kereta itu, maka lebih EXTREME STANCE kereta itu.

Untuk medapatkan STANCE MAXIMUM :

- Penggunaan SPRING yang PENDEK atau
  ADJUSTABLE SHOCK diperlukan. Makin
  rendah setup yang anda inginkan
- Kebiasaannya SPRING RATE yang KERAS
  diperlukan  






         FITMENT

Fitment pula merujuk kepada KEPADATAN RIM itu kepada WHEEL ARCH kereta. Makin PADAT dan RAPAT rim itu pada WHEEL ARCH maka makin EXTREME FITMENT kereta itu. Tidak kisahlah berapa JJ rim itu, offset, penggunaan tayar lebih kecil, atau dengan pemakaian SPACER.
   






                       TYRE STRETCH

Kebiasaan dilakukan untuk mendapatkan FITMENT TERBAIK antara RIM dan WHEEL ARCH.
Bila RIM lebih lebar berbanding WHEEL ARCH, maka tayar yang kecil lebih diperlukan untuk mencantikkan dan melengkapkan lagi setup FITMENT itu tadi.
Tapi perlu diingat, bila anda bermain SETUP TYRE STRETCH ini, sebenarnya akan mengurangkan SAFETY pada kereta anda.
TYRE STRETCH ADALAH TIDAK DIGALAKKAN PEMANDUAN LAJU. Ini kerana SIDEWALL tadi da diregangkan semaksimumnya untuk mendapatkan STRETCH yang MENARIK.
Jadi adalah tidak digalakkan mengambil Hi speed conering dan layan speed atas jalan lurus.  





 kalau anda mampu melengkapkan kedua2 sekali, maka kete anda dah layak dipanggil STANCE & FITMENT ... bila citer bab FITMENT nie plak ... ramai yang ingat KEPAK adelah WAJIB !! salah sebenarnya .. walaupon kete anda 0 camber sekalipon tapi bibir rim padat dan rapat dengan bibir wheel arch kete tuh , maka anda sudah memiliki FITMENT .. untuk lebih detail , banyak2kan dan rajin2kan diri membuat kajian tentang seni stance and fitment nie ... sebenarnya banyak setting dan style yang boleh dibuat pada kete anda dan yang paling penting setup HELLAFLUSH bukan hanya terhad pada MAX KEPAK , MAX JJ RIM, MAX TAYAR STRETCH dan MAX TAYAR TERKELUAR dari WHEEL ARCH.... apa2 pon settinglah kete anda ikut pada selera, keselesaan, dan ikut pada cara kegunaan kete anda, sama ade kegunaan harian, kegunaan bersama keluarga, atau kegunaan hujung minggu jgn terlalu memngikut orang lain yang akhirnya menyusahkan anda sendiri KEEP IT SIMPLE , RESPECT OTHERS and STAY HUMBLE                                                           



Terima kasih kepada Luqman Abdul Rahman atas perkongsian kepada saya.

STANCE IS NOT A CRIME,
STANCE IS HERE TO STAY. 



1 comment:

  1. Akum...sy minat dgn fitmen ni...tp ada masalah skit...mcm mna nk direct contact...klau bole wasap saya 0175447256

    ReplyDelete